Dziś, kiedy coraz trudniej o nowego klienta, sieci handlowe zmuszone są do wzajemnego „podbierania” sobie kupujących. Coraz częściej obok pawilonu sieci Lidl pojawia się podobny Biedronki czy Netto. Problem w tym, że klienci mają swoje przyzwyczajenia i kupują zazwyczaj w tych samych sklepach, żeby przekonać ich do wprowadzenia zmian trzeba się nieźle napracować.
Promocje i wyprzedaże
Najczęściej stosowanym chwytem są promocje i wyprzedaże. Kupujący na te dwa słowa reagują zazwyczaj bardzo emocjonalnie i, jak wynika z badań, nie zawsze racjonalnie. Doświadczeni handlowcy potrafią to doskonale wykorzystać, co zresztą robią. Wielki napis mówiący o radykalnych cen przyciągnie nawet najbardziej opornego klienta. A kiedy rozejrzy się on po sklepie być może zechce przyjść tu jeszcze raz, a potem jeszcze raz i będzie przychodził już stale.
A może gwiazdy?
Coraz częściej sposobem na promowanie sieci handlowych stają się znane osoby. W reklamach pojawiają się najczęściej osoby w jakiś sposób kojarzone z towarami np. sieci sprzedające sprzęt elektroniczny korzystają z usług piosenkarzy, natomiast spożywcze wolą w tej kwestii wybrać np. znanego szefa kuchni. Zawsze istnieje nadzieja, że skoro nasz idol poleca najlepszą zmywarkę, głośniki czy ziemniaki to rzeczywiście warto je kupić.
Gazetki reklamowe
Wprowadzenie wyprzedaży czy promocji nie ma jednak sensu jeśli nikt o tym nie będzie wiedział. Dlatego wielkie sieci halowe inwestują ogromne pieniądze w drukowanie gazetek informujących o każdej zmianie ceny. Niestety większość z nich nie jest szczególnie zachęcająca, ale bywają wyjątki. Przykładem może być Lidl, którego gazetka przeglądana jest choćby po to, by zobaczyć co w tym tygodniu proponuje Pascal czy Okrasa. Pola w kwestii tygodników promocyjnych nie oddaje również Biedronka Gazetka tej sieci jest drukowana na naprawdę wysokim poziomie. Czasami można by się zastanawiać, czy to nadal gazetka promocyjna sieci handlowej czy może już katalog towarów.
Jak widać sposobów na przejęcie klienta od konkurencji jest wiele. Te wymienione to tylko początek długiej ich listy. Można do niej dołączyć imprezy charytatywne, informacje o nastawieniu ekologicznym, programy lojalnościowe i pewnie jeszcze dużo więcej.