Węzłowe problemy kryminalistyczne w rekonstrukcji wypadków drogowych

21. stycznia 2015 roku mieliśmy okazję wziąć udział w niezwykle interesującym spotkaniu prowadzonym przez Pana dra Jana Unarskiego, zatytułowanym „Podstawowe metody rekonstrukcji zdarzeń w wybranych typach wypadków drogowych”.

Spotkanie rozpoczęło się od ciekawostki historycznej, a mianowicie od roku 1625 (!) kiedy to miało miejsce pierwsze w historii badanie zdarzenia w komunikacji, którym było zatonięcie szwedzkiego okrętu wojennego „Waza”.

Dalsza część spotkania polegała na omówieniu szczegółowych aspektów działań podczas różnego rodzaju wypadków drogowych – tych z udziałem pieszych, mających miejsce w nocy czy zderzeń.

Szczególną uwagę zwróciliśmy na rodzaje śladów jakie można znaleźć na miejscu poszczególnych wypadków i w poszczególnych ich fazach oraz na to jak je wykorzystać w ekspertyzie i w czym mogą nam pomóc.

Innym poruszonym na spotkaniu tematem była analiza czasowo-przestrzenna wypadku, czyli pokazanie gdzie i w jakim czasie znajdowali się uczestnicy wypadku przydatna np. do tego by ustalić „z czyjej winy” taki wypadek nastąpił bądź kiedy kierowca rozpoczął hamowanie.

Jednym z najciekawszych punktów spotkania była analiza wypadków drogowych, które mają miejsce w nocy. Omówione zostały różne czynniki wpływające na zauważanie przeszkód w takich warunkach. Mieliśmy też możliwość uczestnictwa w małych eksperymentach, które pokazywały jak zachowuje się wzrok ludzki w dzień a jak w nocy oraz jak nasze oko reaguje podczas jazdy samochodem.

Podczas spotkania poruszyliśmy mnóstwo innych tematów takich jak sposoby ustalenia osoby kierowcy, analiza kryminalistyczna żarówek czy niezwykle istotne zagadnienie deficytu śladów kryminalistycznych  i tzw. „clean accidents”.

Serdecznie dziękujemy Panu dr. Janowi Unarskiemu za bardzo ciekawe spotkanie w przemiłej atmosferze!

Karolina Abramowicz


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *